Fredagmorgon och det blir en het och varm dag!
 
Tandläkningen verkar gå bra förutom att jag fått en blåsa på tungan så mår jag bättre än på länge.
Alldeles nyss ringde sköterskan från Human Dental den privata kliniken i Klintehamn och undrar hur jag mår. Jag blir så imponerad av vilken kundvård de privata alternativen har.
Jag tillhör de som är rätt skeptisk mot att sälja ut skola, vård och omsorg.
 
Men det är något fundamentalt fel med viss offentlig verksamhet. Det tycks ibland som kunden/brukaren är till för organisationen och inte tvärtom.
Min slutsats är, efter att ha jobbat i offentlig sektor större delen av mitt liv, att det behövs ett tydligare ledarskap. Ett ledarskap som alltid sätter kunden i centrum. Men om verksamheten inte är konkurrensutsatt så finns en benägenhet att se till den egna organisationen och de egna rutinerna i första hand. Kunderna kommer ju ändå och kundvården blir inte en naturlig del i verksamheten.
De privata alternativen måste ha konkurrensfördelar som gör att kunden kommer tillbaka.
 
Vad som förvånar mig också är att prislistan är lägre för den privata vården i detta exempel som jag tar. Referenspriset för en röntgen är 40 kr. Folktandvården tar ut ett pris på 48 kr och det privata 44 kr. Akut kompletterande undersökning har ett referenspris på 330 kr. Folktandvården tar 376 kr och det privata 342 kr!!!!
 
Det är klart att det offentliga är dyrare. De har en stor central överbyggnad och ett stelbent byråkratiskt system. Så min slutsats av detta självupplevda exempel, sammantaget med tidigare upplevelser är att all privat verksamhet inom vården inte är av ondo. Hela frågan är komplex och diskussionen omkring privat/offentlig borde handla om kvalité och upplevd kundnytta och hur man åstadkommer det oavsett driftsform.
 
Men de avarter som vuxit upp med vinstmaximering som högsta syfte tar jag avstånd ifrån. Nu pratar jag om de småskaliga privata alternativen som egentligen var grunden till utförsäljningen/konkurrensutsättningen!
 
Så om den offentliga folktandvården hade ringt mig och undrat hur det går med min tand så hade min upplevelse varit annorlunda. De har inget behov av mig som kund eftersom det finns så få konkurrenter på den här ön!!!
 
Samma fenomen finns även i Stockholm. Vissa vårdcentraler är omöjliga att få kontakt med enligt utsago. Det privata alternativet i Bagarmossen har infört ett mycket effektivt system. De har öppna tider varje dag mellan 08.00-10.00 för lättakuta besvär. Då är alla läkarna på plats och har du tur så får du din husläkare. Genom detta system så avlastas de akuta sjukhusen. Smart och effektivt med kunden i centrum.
 
Så livet är inte svart eller vitt utan består av många nyanser.
 
Jag kände för lite samhällskritisk info denna soliga dag!
Kram
Rose Marie